STOWARZYSZENIE
Fairplay&Roleplay
STATUT
STATUT STOWARZYSZENIA
FAIRPLAY&ROLEPLAY
Rozdział I – Postanowienia Ogólne.
ART.1
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie “Fairplay&Roleplay” zwane dalej Stowarzyszeniem
Stowarzyszenie może używać skrótu swojej nazwy “FAR”
ART. 2
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 „Prawo o stowarzyszeniach” z późniejszymi zmianami.
ART. 3
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Siedzibą Stowarzyszenia są Łabuńki Pierwsze.
ART. 4
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków i wszystkich innych osób mogących przyczynić się do realizacji celów.
Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Członkowie stowarzyszenia mogą otrzymywać zwroty poniesionych kosztów.
Rozdział II – Cele i formy działania
ART. 5
Celem Stowarzyszenia jest:
Działalność społeczna, artystyczna
Działalność sportowa i rekreacyjna
Działalność edukacyjna i rozwojowa
Promowanie postawy sportowej i aktywnego wypoczynku
Promocja i wspieranie edukacji, kultury i sportu
Promowanie postawy fair play
Promocja outdooru i ruchu na świeżym powietrzu
Promowanie wyrównywania szans udziału w życiu kulturalnym i społecznym osób niepełnosprawnych oraz wykluczonych społecznie.
Wspieranie członków stowarzyszenia w samorozwoju
Rozwijanie kreatywności, zdolności aktorskich i wyobraźni
ART. 6
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
Organizowanie wydarzeń rekreacyjnych i kulturalnych
Organizowanie szkoleń sportowych i e-learningów
Organizowanie eventów Roleplayowych, militarnych, historycznych
Organizowanie LARPów i imprez outdoorowych
Uczestniczenie w szkoleniach i wydarzeniach kulturowych, rekreacyjnych, artystycznych i sportowych.
Samorozwój i Poszerzanie kompetencji członków stowarzyszenia
Rozdział III – Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
ART. 7
Członkami stowarzyszenia mogą zostać osoby fizyczne, które ukończyły 16 rok życia.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) członków zwyczajnych;
b) członków wspierających;
c) członków honorowych.
Członkostwo honorowe nie wyklucza członkostwa zwyczajnego.
Przyjęcia nowych członków zwyczajnych dokonuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały, na podstawie złożonej deklaracji oraz rekomendacji co najmniej dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Członkiem zwyczajnym może zostać każda osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, popierająca cele działania stowarzyszenia, z zastrzeżeniem małoletnich w wieku od 16 do 18 lat, deklarująca chęć należenia do Stowarzyszenia.
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, spełniający wymogi stawiane w ust.1 , wyrażająca chęć należenia do Stowarzyszenia
Przyjęcia nowych członków wspierających dokonuje Zarząd w drodze uchwały, na podstawie złożonej deklaracji.
Członkami honorowymi Stowarzyszenia są osoby fizyczne szczególnie zasłużone dla Stowarzyszenia – godność członka honorowego nadawana jest przez Walne Zebranie.
ART. 8
Obowiązkiem członka zwyczajnego i wspierającego Stowarzyszenia jest:
a) czynny udział w pracach Stowarzyszenia;
b) opłacanie składek członkowskich;
c) postępowanie zgodne ze statutem;
d) stosowanie się do zarządzeń Zarządu Stowarzyszenia.
Członkowie Stowarzyszenia są zobowiązani godnie reprezentować Stowarzyszenie we wszelkich kontaktach z innymi organizacjami, w kontaktach z prasą i telewizją oraz osobami fizycznymi spoza Stowarzyszenia, na podstawie uzyskanych pełnomocnictw od Zarządu Stowarzyszenia.
Członek zwyczajny ma prawo do udziału w obradach Walnego Zebrania, ma czynne i bierne prawo wyborcze, prawo stawiania wniosków i głosowania z głosem stanowiącym, korzystania z wszelkich urządzeń i obiektów pozostających w dyspozycji Stowarzyszenia, korzystania z wszelkich innych form działalności Stowarzyszenia.
ART. 9
Członek wspierający ma prawo do udziału w obradach Walnego Zebrania jedynie z głosem doradczym, korzystania z wszelkich urządzeń i obiektów pozostających w dyspozycji Stowarzyszenia oraz korzystania z wszelkich innych form działalności Stowarzyszenia.
Członek honorowy ma prawo uczestniczenia w obradach Walnego Zebrania jedynie z głosem doradczym. Ograniczenie to nie ma zastosowania do członków honorowych będących jednocześnie członkami zwyczajnymi.
ART. 10
Wysokość składki członkowskiej ustala Walne Zebranie.
Członkowie honorowi są zwolnieni od uiszczania składek członkowskich.
ART. 11
Ustanie członkostwa, następuje w przypadku:
a) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia;
b) skreślenia z listy członków – na mocy uchwały Zarządu, w przypadku nierespektowania postanowień Statutu lub zalegania z opłacaniem składki członkowskiej przez okres 3 miesięcy.
c) rozwiązania Stowarzyszenia;
d) śmierci członka;
Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty otrzymania przedmiotowej uchwały.
Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Do czasu podjęcia uchwały przez Walne Zebranie, odwołujący pozostaje członkiem Stowarzyszenia. Uchwała Walnego Zebrania w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu jest ostateczna.
Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia
ART. 12
Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie
b) Zarząd
c) Komisja Rewizyjna
ART. 13
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Głosy mogą być oddawane osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być każdy członek Stowarzyszenia. Niezależnie od ilości posiadanych pełnomocnictw, jeden pełnomocnik reprezentować może głosy nie więcej niż 2 członków zwyczajnych, w tym własny.
Prawa wyborcze czynne i bierne członków Stowarzyszenia określa Art. 8 ust.3 i art. 9 Statutu Stowarzyszenia
Ukonstytuowanie się nowo wybranych władz następuje nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wyboru.
Do czasu ukonstytuowania się nowych władz działają władze ubiegłej kadencji.
ART. 14
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie.
ART. 15
Walne Zebrania są zwyczajne i nadzwyczajne.
Zwyczajne Walne Zebrania Stowarzyszenia zwołuje Zarząd raz do roku.
Nadzwyczajne Walne Zebrania Stowarzyszenia zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na żądanie pisemne ponad 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia, lub na żądanie Komisji Rewizyjnej.
Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od podjęcia takiej uchwały przez Zarząd lub daty złożenia wniosku przez członków Stowarzyszenia, lub Komisję Rewizyjną.
Jeżeli Zarząd nie zwoła w tym czasie Walnego Zebrania, do zwołania Walnego Zebrania zobowiązana jest Komisja Rewizyjna.
Kworum niezbędne dla ważności Walnego Zebrania stanowi co najmniej ½ ogółu głosów wszystkich Członków Zwyczajnych.
Jeżeli w pierwszym terminie Walnego Zebrania brak jest wymaganego kworum, Walne Zebranie odbywa się w drugim terminie, przypadającym (o ile zawiadomienie o drugim terminie Walnego Zebrania nie stanowi inaczej) godzinę później w tym samym miejscu. Uchwały Walnego Zebrania podejmowane w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę obecnych, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych postanowieniami niniejszego Statutu.
Zawiadomienia o czasie, miejscu i przedmiocie Walnego Zebrania Zarząd wysyła członkom Stowarzyszenia pocztą elektroniczną, co najmniej na 14 dni przed datą Walnego Zebrania. Walne Zebranie jest ważne pod warunkiem wysłania wszystkim członkom Stowarzyszenia zawiadomień. Zawiadomienie powinno określać pierwszy oraz drugi termin Walnego Zebrania.
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
ustanowienie ogólnych założeń działalności Stowarzyszenia,
uchwalanie statutu Stowarzyszenia oraz jego zmian,
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,
zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium ustępującym władzom Stowarzyszenia,
wybór w głosowaniu tajnym – członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,
uchwalanie regulaminów Walnego Zebrania oraz regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
określanie wysokości dodatkowych opłat członkowskich,
podejmowanie uchwał w przedmiocie innych spraw wymagających decyzji Walnego Zebrania
ART. 16
Głosowania przeprowadzane podczas Walnego Zebrania są jawne z wyłączeniem przewidzianym w dwóch następnych punktach.
Wszystkie głosowania w przedmiocie wyboru członków do organów Stowarzyszenia przeprowadzane podczas Walnego Zebrania są tajne.
Głosowania mogą być przeprowadzone w sposób wyłączający jawność, jeśli tego zażądają członkowie Stowarzyszenia reprezentujący łącznie co najmniej połowę głosów na Walnym Zebraniu.
ART. 17
Większości ⅔ głosów przy obecności, co najmniej ½ uprawnionych do głosowania. wymagają sprawy dotyczące:
a) zmiany Statutu;
b) rozwiązania Stowarzyszenia;
c) ustalenie liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie biorą udziału w głosowaniu nad uchwałami Walnego Zebrania Członków w przedmiocie zatwierdzania sprawozdań z ich działalności albo udzielania im absolutorium z wykonywania obowiązków.
ART. 18
Organem kierującym bieżącymi pracami jest Zarząd Stowarzyszenia.
Skład Zarządu stanowią minimum trzy osoby.
W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes, Sekretarz, Skarbnik oraz pozostali członkowie Zarządu. W skład Zarządu może wchodzić więcej niż jeden Wiceprezes.
Jeżeli zarząd ma mniej niż cztery osoby, to funkcję sekretarza przejmuje wiceprezes lub skarbnik.
Członkowie zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów.
Zarząd działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
Uchwały Zarządu uzyskują ważność, gdy zostaną podjęte większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy składu osobowego Zarządu. Uchwały Zarządu mogą zapadać w drodze obiegowej w tym w drodze głosowania za pomocą systemów elektronicznych (w tym email). W takim wypadku uchwałę uważa się za przyjętą, jeżeli za zagłosuje więcej niż połowa członków Zarządu
Dopuszcza się udział członka Zarządu w jego zebraniach oraz głosowanie w sposób zdalny.
W razie odwołania Zarządu dotychczasowy Zarząd pełni swoje funkcje do czasu wybrania nowych członków Zarządu.
ART. 19
Do zakresu działania Zarządu należy:
realizacja kierunków działalności Stowarzyszenia,
zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i dysponowanie jego funduszami,
podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy członków Stowarzyszenia,
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członków zwyczajnych, wspierających i honorowych,
powoływanie spośród członków Stowarzyszenia komisji lub pełnomocników do wykonywania poszczególnych zadań oraz określanie form działalności tych komisji, lub pełnomocników,
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
zwoływanie i przygotowywanie walnych zebrań,
przyjmowanie darowizn i zapisów,
składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia Walnemu Zgromadzeniu Stowarzyszenia,
prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
ustalanie regulaminu Stowarzyszenia,
wyznaczanie funkcji poszczególnych członków Zarządu.
ART. 20
Zarząd może zbierać się w każdym czasie, nie rzadziej niż raz kwartał. Zarząd ma prawo zapraszania na swe zebrania innych członków Stowarzyszenia.
ART. 21
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest jeden członek zarządu lub pełnomocnik.
ART. 22
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia i składa się z co najmniej dwóch członków, w tym przewodniczącego i sekretarza.
Uchwały Komisji Rewizyjnej uzyskują ważność, gdy zostaną podjęte większością głosów.
ART. 23
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu ani pozostawać z Członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, opieki lub kurateli, lub podległości służbowej.
Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów
Komisja Rewizyjna może w drodze uchwały powierzyć poszczególnym swoim członkom pełnienie w ramach Komisji Rewizyjnej dodatkowych funkcji takich, jak w szczególności Przewodniczący oraz Sekretarz.
ART. 24
Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
ART. 25
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia w posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym.
ART. 26
Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
kontrolowanie działalności Zarządu Stowarzyszenia,
kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej,
posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz do roku,
dokonywanie kontroli działalności Stowarzyszenia nie rzadziej niż raz do roku (Komisja Rewizyjna ma prawo dokonywania kontroli w każdej chwili) i składanie Zarządowi – przynajmniej raz do roku – sprawozdania z przeprowadzonej kontroli oraz wniosków pokontrolnych,
składanie Walnemu Zebraniu wniosku o udzielenie lub odmówienie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
występowanie do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami, wynikającymi z ustaleń z przeprowadzonej kontroli i żądanie wyjaśnień.
Rozdział V – Majątek Stowarzyszenia
ART. 27
Majątek Stowarzyszenia może składać się z nieruchomości, ruchomości, funduszy, tytułów prawnych, papierów wartościowych, innych dóbr.
Majątek ten powstaje ze składek członkowskich, subwencji, darowizn, grantów, zapisów, zlecenia usług, nawiązek sądowych, dotacji, spadków, lokat bankowych i ofiarności publicznej.
Środki uzyskane przez Stowarzyszenie służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczony do podziału między jego członków.
ART. 28
Zabrania się:
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwane dalej „osobami bliskimi”;
przekazywania majątku na rzecz członków Stowarzyszenia, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia.
Rozdział VI – Zmiany Statutu i rozwiązanie się Stowarzyszenia
ART. 29
Wnioski w sprawie zmiany statutu może zgłaszać każdy członek zwyczajny Stowarzyszenia do Zarządu. Zarząd po zaopiniowaniu przekłada taki wniosek pod obrady Walnego Zebrania.
Zarząd może składać własne wnioski w sprawie zmiany statutu.
Zmiana statutu wymaga uchwały Walnego Zebrania podjętej większością ⅔ głosów przy obecności, co najmniej ½ uprawnionych do głosowania.
ART. 30
Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić w wyniku uchwały Walnego Zebrania podjętej większością ⅔ głosów oddanych przy obecności, co najmniej ½ uprawnionych do głosowania, na wniosek złożony przez Zarząd. Wniosek wymaga zaopiniowania przez Komisję Rewizyjną.
Likwidatorem Stowarzyszenia są członkowie Zarządu.
ART. 31
O przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia – w przypadku jego rozwiązania się – decyduje Walne Zebranie, które podjęło uchwałę o rozwiązaniu.